Tembellikten Kurtulma Rehberi

Tembellikten Kurtulma Rehberi


    Tembellik, sadece günümüzün değil dünden bugüne kadar geniş bir tarih aralığının büyük bir problemiydi. Günümüzde de çok yaygın bir şekilde varlığını sürdüren tembelliğin mağdurlarından biri olarak "hiçbir şey yapmıyorum; çünkü mutsuzum, mutsuzum çünkü; hiçbir şey yapmıyorum" çemberinden çıkmam için işime yarayan bilgileri derleyerek sizlerle paylaşmak istedim.

    Günümüzde sürekli olarak maruz kaldığımız, zamanımızı, dikkatimizi hedef alan bir çeşitlilik mevcut. Bu çeşitlilik sayesinde gününüzün tamamını sıkılmadan geçirebiliyorsunuz, bunu uzunca süre deneyimledim. Bu durum her ne kadar günü kurtarsa da belli bir zaman sonra içsel huzursuzluğa neden oluyor. Bunun dışında uzun vadeli planlarınızı, kariyer hedeflerinizi ve ideallerinizi de gerçekleştiremez hâle geliyorsunuz. Bu duygu durumuna geçtikten sonra bir şeyleri değiştirmeniz gerektiğinin farkına varıyorsunuz fakat belli zorluklarla karşılaşıyorsunuz. 

    Basit bir örnek vermek gerekirse, Twitter'da saatlerce tweet okuyabiliyorken elinize bir kitap aldığınızda ilk 5 sayfayı okuduktan sonra aşırı derecede sıkılabiliyor ya da telefonunuzun bildirim ışığının yanıp sönmesiyle tüm dikkatinizi kaybediyor olabilirsiniz. Bu noktada öz disipline sahip insanların en kuvvetli yanlarından biri olan "irade" kavramı işin içine giriyor.


İrade Nedir?

İrade, diğer bir deyişle "istenç" sözlük anlamı olarak istek anlamına geliyor. Felsefi ve fıkhi birçok tartışmaya neden olsa da biz temel olarak, dikkat dağıtıcı, motivasyon kırıcı, can sıkıntısına sebep olacak birçok faktöre rağmen hedef ve ideallerimize ulaşabilmemiz için bize yakıt olacak itici güç olarak tanımlayabiliriz. Bu bakımdan irade, sizi tembellikten kurtaracak yegâne şeydir.


En Sık Yapılan Hatalar

    Tembellik, savunma mekanizmaları güçlü ve yenmesi zor bir durumdur. İnsanların bu durumdan çıkamamasının en büyük nedenlerinden biri de aşağıdaki hataları sık sık tekrarlayarak konfor alanı dışına çıkmamak için direnç göstermeleridir.

1.Motivasyon Beklemek: Bir bahane ve savunma mekanizmasıdır. Gün içerisinde bile motivasyon oranımız oynaklık gösterirken bir işi yapabilmek için sürekli bir motivasyon beklemek sihirli değnek aramaktır. Anlık bir motivasyonla yapılan işler de genellikle süreklilik taşımamaktadır.

2.Ertelemek: Bu hepimizin az çok aşina olduğu, ileri vadede işlerin birikmesiyle kendimizi zora soktuğumuz ve bunu bildiğimiz hâlde yapmayı sürdürdüğümüz anlamsız durum.

3.Kendinizi Tanımamak: Görsel hafızanız mı daha iyi yoksa işitsel hafızanız mı, yazarak mı daha iyi çalışırsınız dinleyerek mi, planlı çalışmak mı sizin için daha verimlidir yoksa özgür çalışmak mı, Eisenhower matrisi mi yoksa pomodoro tekniği mi? Sizin için en uygun yol bu ve benzeri sorularına verilecek cevapların kombinasyonları şeklindedir. En uygun yolu seçerek daha verimli ve daha uzun süre çalışabilirsiniz. Tecrübe ve deney gerektiren uzun bir yoldur.

4.Hazırlık Sürecini Uzun Tutmak: Uzun zaman sonra bir şey yapmaya karar verdiniz. Misal, ders çalışacaksınız masaya oturdunuz ve masanın dağınık olduğunu fark ettiniz. Masadaki her şeyi yerine kaldırayım, her şey yerli yerinde dekoratif olsun gibi uğraşlara girerseniz çalışma isteğiniz büyük oranda azalmış olacaktır. Sonuç olarak, ya hiçbir şey yapamadan masadan kalkarsınız ya da çalışacağınız süreden çok daha az çalışmış olursunuz.

5.Fazla Düşünmek: Hazırlık süreciyle benzer bir durum olarak görülebilir. Bir dil öğrenileceğinde acaba grammer mi çalışayım vocabulary mi, şu uygulamayı mı kullansam bunu mu diye başlayan ve akademik düzeyde bir araştırma projesi yapar gibi literatür taramasına doğru giden fazla düşünme evresi sonucunda çoğunlukla bir yere varılamıyor. Edgar Allen Poe'nun da dediği gibi: "Yersiz derinlik düşünceyi bulandırıp zayıflatır."

 

Tembellikten Kurtulmak İçin Ne Yapmalı?

    Yukarıdaki hataları yapmaktan vazgeçip verimli bir gün geçirmek, çalışmadığınız için oluşan içsel sıkıntıdan kurtulmak, zamanını iyi yönetmek ve her gün yeni şeyler öğrenip, deneyimlemek istiyorsanız yapmanız gereken bazı ufak şeyler var.

1. Do It. : Her ne yapacak olursanız olun aklınıza geldiği anda harekete geçin. Başka bir tarihe atmayın, yarın sabah kalktığımda yaparım gibi yapmayacağınızı bildiğiniz ama kendinizi kandırdığınız durumlara girmeyin.

2. Düzenlilik: Her ne yapıyor olursanız olun bunu düzenli bir şekilde yapın. Ulaşabileceğiniz basit hedeflerle başlayın ama bunu her gün yapın. Örneğin, kitap okuma alışkanlığı kazanmak istiyorsanız günde 10-20 sayfa gibi çok basit hedeflerle başlayın. Bir süre sonra bu sizin alışkanlığınız hâline gelecek ve yapmadığınızda vicdan azabı çektiğinizi göreceksiniz. Düzenli bir şekilde okumaya başladığınız zaman da zaten 10-20 sayfa size az gelecek ve daha uzun süre odaklanmış bir şekilde kitap okuyabileceksiniz. Kitap okuma alışkanlığımı tamamen bu şekilde kazandığımı söyleyebilirim.

3.Zorlaştırmayın Kolaylaştırın: Yapmayı hedeflediğiniz şeyi el altında tutmaya özen gösterin. Üstteki örneği tekrarlayacak olursak kitap okuma alışkanlığı kazanmak istiyorsanız, okuduğunuz kitap, günü en çok geçirdiğiniz yerde gözünüzün önünde olmalı. "Ben yarın gidip mağazadan kitap alacağım sonra okumaya başlayacağım." gibi işinizi zorlaştıracak şeylerden uzak durun.

4.Emeklemeden Koşmaya Çalışmayın: Spor salonuna yazıldığınız ilk gün profesyonel fitness eğitmeninin programının size verildiğini düşünün. Antrenmanın sonuna kadar dayanamaz ve muhtemelen o yorgunlukla tekrar spora gitmek istemezdiniz. Benzer bir örnek olarak temel matematik bilmediğinizi ve önünüze diferansiyel denklemler soru bankası konulduğunu düşünün. Bu örneklerden hareketle, temelden başlayarak hedefinize doğru belirli bir yol üzerinden gitmeniz devamlılığınız için faydalı olacaktır. Aceleci olmayın, düzenli olun.

5.Doğru İnsanlarla İletişimde Olun: Sizi olumsuz etkileyen, çalışmanızı engelleyen, söylemleriyle canınızı sıkan insanlardan uzak durmak birçok açıdan hayat kalitenizi arttıracak bir davranış olacaktır.

Bonus: Ödül Mekanizması: İnsanlar olarak bir çeşit ödül mekanizmasına sahibiz. Bu mekanizmayı bir nevi hack'leyerek verimliliğimiz için kullanabiliriz. Normalde bu mekanizma bir haz kaynağı olmasına karşın biz onu belli durumlarda tetikleyerek yaptığımız eylemleri beynimize bir ödül kaynağı olarak kodlayabiliriz. Örneğin, günlük hedefinizi gerçekleştirdiğiniz takdirde sevdiğiniz bir tatlı yiyebilirsiniz. Kahve, sigara, alkol, puro gibi bağımlılıklar bu yöntem için verimli olabilir ancak herhangi bir bağımlılığınız varsa bunu bırakmaya çalışmak her zaman daha yararlıdır.

Kitap Önerileri


Hem kitap okuma alışkanlığı kazanmak isteyenler hem de bu konu hakkında daha derinlemesine bilgi içeren kaynakları takip etmek isteyenler için bu konuda önerebileceğim iki kitap mevcut:
* Jules Payot - İrade Terbiyesi
* Ord. Prof. Dr. Ali Fuad Başgil - Gençlerle Başbaşa

Önemli Not: Eğer yoğun bir şekilde konsantrasyon bozukluğu, yoğun kaygı/huzursuzluk ve yorgunluk hissediyorsanız anksiyete, majör depresyon gibi uzman desteği gereken bazı hastalıklara sahip olabilirsiniz. Bu durumu göz ardı etmemenizi ve vakit kaybetmeden yardım almanızı tavsiye ederim.

    Kişisel tecrübe ve yöntemlerime dayanarak tembellik döngüsü içerisinden çıkmak için yapmamanız gereken hataları ve izlemeniz gereken yöntemleri paylaştım. Uzun süre boyunca konfor alanında kalan insanların günlük hayatında işlerini yapmaktan kaçış yöntemlerinden ve buna karşılık yapılması gerekenlerden bahsederek benzeri bir davranış sergilediğinizde aklınıza gelebilmesi için örneklendirmeye çalıştım. Yazıp-çizeceğiniz, deneyimleyeceğiniz, öğreneceğiniz, yapacağınız birçok şey birikti. Zaman kaybetmeyin, harekete geçin! 

Yorum Gönder

0 Yorumlar